Rapport från Gran Canaria

2006-12-14
Idag har vi haft en lugn vilodag framför poolen i stort sett hela dagen men ikväll få vi ge oss ut i vimlet igen. Igår kväll var vi på Yumbo Center igen. Tar lång tid innan vi gått igenom alla barerna där. Får se vilka barer det blir ikväll.
Imorgon är det tyvärr dags för hemresa så någon rapport kommer nog inte då. Vi beräknas landa på Landvetter kl 0105 på lördag morgon.
Det har varit en skön vecka i lagom temperatur. Var rätt skönt att komma ifrån regnet hemma en vecka.
Vi hörs och ses när vi kommit hem.

2006-12-13
Först en kort påminnelse. Du vet väl att du kan skriva kommentarer till våra inlägg här på sidan. För att kunna göra det måste du först registrera dig. Klicka på ”Create new account” och följ instruktionerna så kan du sedan göra inlägg här på sidan om du är inloggad.
Idag är det lucia men ingen kom och sjöng för oss kl 0600 så vi sov vidare.
Första några ord om gårdagskvällen.
Vi åkte in till Yumbo Center där en stor del av Playa Ingles nöjesliv finns. Käkade lite, tog några öl på ett par barer och så gick vi förbi en bar där en dragshow just börjat. Vi stannade och till priset av ett par öl hade vi en riktigt rolig timme. Burleskt men mycket kul. Alla turisterna verkade uppskatta det speciellt när artisterna gav sig ner i publiken och skojade med enskilda personer. Hasse hade inte valt sin placering tillräckligt bra utan fick sig en släng av sleven han också….:-)

Nu till Luciadagen. Vi hade som sagt hyrt en bil (Fiat Punto Cab) och körde på morgonen iväg in mot öns mitt. Höga berg och djupa dalar som slår det mesta vi sett. När vi sedan vek av på vägar som inte var de allra största blev det ännu mer spännande. Smal väg där två bilar inte alltid kunde mötas, ytterkanten av vägen slutade med en vit linje och 30 cm utanför den linjen störtade berget rakt ner ett par hundra meter. Varje 90-graderskurva kunde skrämt bort hickan hos vem som helst. Men så småningom vande vi oss och kunde njuta av fantastiska vyer även om vegetationen, i den mån det finns någon, bara bestod av kaktusar. En härlig utflyktsdag och nu skall vi vila innan vi går ut ikväll.

2006-12-12
Ja igår var vi lata och rapporterade inget. Ja det hände inte så mycket heller….
På semestern tar man det ju gärna lugnt. Vi vandrade in till Playa Ingles och kollade ännu ett köpcentrum. Inga kul affärer.. Bara smycken, parfymer, skor, skinn och så restauranger. Man tror att restaurangerna här skulle kunna föda hela Europs befolkning så många är de. På de flesta kan man dessutom tala en del svenska. I närmaste köpcentrat finns restaurang Mälaren och Lenas intenetcafé bland annat. Så nog har det varit mycket svenskar här före oss. Men som vanligt när vi reser så verkar det vara mer Club83 än Club33… hehe. Fast lugnt och skönt är det utan en massa berusade tonåringar…..
Idag har vi mest solat hela dagen dels på hotellets takterass (skall se om jag kan få en hyfsad bild att lägga in) dels vid poolen. Vi har visserligen bara 25 meter till havet men det är faktiskt skönare i poolen och mer lä också.

Ikväll ger vi oss in till Playa Ingles för att äta lite.
Imorgon har vi hyrt bil och skall ut och bese ön.
Har hört att det regnat lite hemma. Ja det har det minsann här också… 10-15 droppr kom det igår men det är smällar man får ta.

2006-12-10 – Ulrik kom på besök…

Det blev ingen galej igår kväll. Strax efter inlägget på Logoff igår började Klaseman känna sig lite krasslig. Strax därefter kom Ulrik och ville ha några djupintervjuer med Klas. Ulrik undrade gång på gång varför Klas skulle äta den där Gnocchin på Yumbo center..?!

Klas i djupintervju…

Inte så skoj för den stackarn. Men idag framåt eftermiddagen börjar det nog bli lite bättre. Ulrik har gett sig av och Klas har fått lite annan mat i magen.

Hasse har dock slappat, solat och mått gott mest hela dagen.

2006-12-09
Maten på Loopys var inget vidare. Min Cordon Bleu var fabrikstillverkad och Hasses lövbiff var en tunn skiva kött som man bara slängt ner i frtiösen och kokat i olja. Men rekord i att leverera maten till bordet hade de. Det tog nog bara 5 min från beställning till leverans….
Fast desserten som var sorbet var riktigt god.

Efter att i morse ätit en bra frukost tog vi en promenad till Yumbo center. Vi gick hela strandpromenden. Hasse antastades av tre stora mulliga negresser som försökte muddra honom. Men han undvek dem på ett världsvant och elegant sätt.

Vi gick runt ett par timmar innan vi tog taxi hem och solbadade och badade i bubbelpoolen. Ikväll skall vi ut och roa oss.

2006-12-08
EFter en odramatisk flygresa har vi anlänt till hotellet undefär kl 1900, Planet var lite försenat och som vanligt tar det tid innan man får ut bagaget. Ikväll tar vi det lugnt och går bara och äter på en närbelägen restaurant vis Loopey’s.