Brasilienresan Maj 2012

En sista bild som får avsluta denna resa

Baot
Fredag 1/6 kl 17.00

Idag har vi gett oss ut på stora äventyr och tagit tunnelbanan in till Rios centrum. När vi kom ut på gatan var det en verklig chock för den som inte är van vid större folkmängder än vad det är på Citygross parkering eller Västra gatan i Kungälv.
Med livet som insats vågade vi oss dock över gatan och fortsatte sedan att gå och gå och gå till vi var tvungna att ta oss en öl eller två på en bar.
En kvart efter vi beställt våra öl strömmande det in folk och den tomma uteserveringen var plötsligt smockfull. Överraskade över att vi var så populära bland Rios befolkning kom vi tyvärr underfund med att klockan var fem över tolv och lunchen hade precis börjat för de flesta.
Medan vi satt där fick Hasse ett mail med ett skambud på bilen han har till salu. Han svarade omedelbart att sådana bud beaktas inte om man inte kan skriva korrekt svenska. Det heter nämligen ER bil och inte ERAN liksom det heter ER bank och inte ERAN bank.
Människor och företag som i mail och på webben skriver eran/våran kan man inte göra affärer med.

Efter detta åkte vi tillbaka till Copacabana och gick våra femtio meter ner till stranden, vågorna gick höga och många surfare låg i vattnet och väntade på den rätta vågen. Då kom en ilsken våg och slog omkull Klas medan Hasse såg på utan att ingripa och komma Klas till undsättning. Vid nästa våg kastade Hasse sig modigt ut mot denna men spolades omedelbart upp på stranden liggandes på mage som en strandsatt val. Nu har vi badat respektive blivit badade på stranden på Copacabana.

Snart går vi ut och dricker öl och äter middag för kvällen.

Torsdag 31/5 – 1500
idag har vi tagit en rundtur for att se kristusstayn och sockertoppen. Vadret i Rio brukar vara vackert de flesta dagar men just idag lag molnen tata runt bade Kristus och Sockertoppen sa vi sag inte mycket men blott var det. Vi skall val snart ata lunch efter att ha checkat in oss pa flyget till London.

Onsdag 30/5 – 1800
Denna dagen har vi agnat oss at forflyttning med hjalp av taxe och ar nu pa Copacabana. Vi har tagit en promenad pa stranden och till och med kannt vattnet skvalpa runt fotterna. Vi ar riktigt trotta av att inte gora nagonting sa det blir nog en tidig kvall.

Tisdag 29/5 – 1030
Igår orkade jag inte skriva något men vi var på en härlig båtutflykt där vi fick bada, äta och ta oss en drink eller två. Vad för drink? Jo givetvis Capirinha!!
Mycket lyckad dag och ett mycket bra pris. Annars är kostnadsläget ungefär som hemma. Kanske aningen billigare men inte mycket.
Efter middag i stan tog vi en taxi hem till hotellet.
Bussarna är osäkra för det finns inga tidtabeller uppsatta vid hållplatserna och de tider man säger till oss på hotellet stämmer aldrig. Det känns som om chauffören bestämmer själv när han vill åka. Annars fungerar bussarna bra och är billiga. Konduktör har de också på bussen så den kan lämna hållplatsen så fort  som alla gått ombord. Nackdelen är att eftersom chauffören kör som en biltjuv så åker man omkring som bollar i en låda medan man väntar på att få betala.
Slutligen hemma var vi genomtrötta och orkade bara njuta en drink på balkongen innan jag gick och lade mig. Hasse den kvällsmänniskan satt uppe ett tag till.

Söndag 27/5 – på kvällen
Hej igen. Denna söndag har vi legat på latsidan och inte gjort speciellt mycket. Solat och badat vid hotellet.
Jag har förresten glömt berätta om hotellet vi bor på. Det är ett litet hotell 7 km från närmaste stad. Det ligger nere vid havet med en sandstrand alldeles utanför. Vi har från vårt rum med balkong utsikt över havet och 25 meter ner till vattnet. Verkligen bra och med en härlig utsikt. Där på balkongen sitter i gärna och dricker Capirinha som är en frisk och god drink men ofta förödande stark….:-).
På eftermiddagen tänkte vi oss en promenad till baren strax utanför hotellet. Men där var det stort middagsdisco med för hög musik för oss. Så vi bestämde oss för en promenad på landsvägen. Den är smal och mycket backig och när bilarna kommer är det säkrast att hoppa åt sidan. Vår promenad tog 1,5 timmar men discot höll fortfarande på när vi kom tillbaka. Så vi gick in på hotellområdet som är inhägnat och med en stängd port. Men den går vi en liten fjärrkontroll till.
Från husen och till porten är det en backe på minst 150 meter och jag hävdar att den lutar 45 grader men Hasse säger att det är någonstans mellan 20 och 30 grader fast jag tycker det känns som mellan 45 och 90 grader så jobbig är den…-:)

Söndag 27/5. 10.00 – Obs! Nu fler bilder i ’rapporten’

Beachen

Frukosten avklarad och idag planerar vi tillbringa dagen på hotellet med sol och bad.
Vi hörs senare.

Lördag 26/5 – 18.45
Idag har det varit en riktigt fin dag. Vi vaknade tidigt och frukosten serveras inte förrän 0830 men vi gick ut på  balkongen och såg solen gå upp över bergen. Solen går upp ungefär kl 0600 och ner ungefär kl 1800.

Del av hotellet

I väntan på frukost gick vi ner till receptionen där WIFI finns. Då kunde vi läsa GP och besvara  lite mail som flitiga mailskrivare i Sverige hunnit skriva innan vi vaknade.
Frukosten här på hotellet är riktigt bra med färsk fruktjuice precis körd i en fruktcentrifug. Smakade underbart med flera sorter att välja bland. Bäst  var nog ananasjuicen.
Så småningom tog vi den kommunala bussen in till Angra dos Reis. I stan gick vi sedan och strosade samt handlade. Vi köpte läsk, inhemsk vodka och en annan (in)hemsk spritsort. Billiga men när vi på kvällen smakade så kände vi att det nog var ganska mycket finkel i. Fast finkel innehåller ju också smakämnen…..:).
Vi gick på supermercado och handlade. Till slut var vi tvungna att köpa en ryggsäck för att orka bära allt. Därefter var det dags för en öl och en macka. Där stötte vi på en brasse som talade LITE engelska. Han trodde jag (Klas) var 45 år. Trevligt men jag får väl erkänna att han var berusad så omdömet var väl inte det bästa.
Men sedan var det dags att ta kommunala bussen hem. Vi lyckades hitta hållplatsen där den och andra bussar skulle gå. Några ungdomar försökte hjälpa till men de kunde inte ett ord engelska. En av dem var lite smart och använde översättningsfunktion på internet via sin mobil så lite hjälp fick vi.
Kvällen avslutades med middag på hotellet och en drink på balkongen med den fina utsikten över havet.

Fredag 25/5. 19.30

Idag har det huvudsakligen varit en resandedag. Vi åkte från hotellet 0815 och planet mot Rio de Janeiro lyfta 1120.
Men innan planer lyfte var det rena farsen. När vi lämnade in bagaget fick vi besked om att planet skulle går från Gate 2. Lydiga resenärer som vi är gick vi naturligtvis dit och satte oss. 1040 när boardingen skulle börja fanns på tavlan fortfaranen ingen gate angiven. Men däremot stod det att man skulle gå till gaten vilken hemlighölls av systemet. Vi frågade då en tjänsteman som talade om att det skulle gå från gate 1. Det var ju inte så långt bort från Gate 2. När det på tavlan fortfarande saknades gateangivelse så stod det plötsligt Last Call. Till saken hör då att någon angivelse vid vare sig Gate 1 eller 2 stod något om vår flight. Men nu var det nog dags att kolla ändå. Då fick vi besked om att Gate 2 gällde. Vi kom i alla fall med planet.
Detta är andra gången på denna resan som man schabblar med gaten så att vi nästan missar planet. Första gången var när vi väntade i Sao Paulo och man ändrade gate utan att visa det på tavlorna. Förmodligen har man i bägge fallen ropat ut det på Portugisiska och det är varken min eller Hasses starka sida. Vi kan inte ett ord trots nyinköpt lexikon och parlör.
Alltnog vi kom i alla fall iväg till Rio och landade på utsatt tid. Där väntade man med den buss som skulle ta oss till nästa hotell i Angra
dos Reis. Det var en bussresa på drygzt tre timmar och när vi kom fram visade sig hotellet vara en liten paradisoas. Här kommer vi ha det bra i 5 dagar. Nu har vi ätit middag och tagit oss en drink.

Solnedgång

Vi hörs igen.

Torsdag 24/5. 10.00

Torsdag FM och Hasse är på jobbet för sista dagen. Imorgon flyger vi till Rio för viadere transport till Angra dos Reis som är någon stor semesterort 16 mil sydväst om Rio. Där skall vi stanna i fem dagar för att sedan åka tillbaka till Rio och Copacabana där vi skall bo de tre sista nätterna.
Annars gjorde jag ganska lite igår. Jag tog en promenad på c:a 2 timmar och handlade lite mat. Surfade på nätet och läste programmanualer.

På kvällen sedan var det dags för en middag med Hasses arbetskamrater. Det var en intressant upplevelse. Först var det ett jättelikt salladsbord med säkert 25 olika rätter. Därefter serverade grillat kött vid bordet. Det gick till så att kyparen kom in med ett stort grillspett med ett eller flera köttstycken på. Sedan skar han upp några skivor till var och en och gick sedan och grillade resten lite mer för nu vara det ganska rött kött. Efter en stund var han tillbaka igen med samma eller annat kött och skar upp mer. Man fick äta så mycket man ville så ni kan ju tänka er att snåle Klas åt så han storknade. Vi fick smaka på oxfile, revbensspjäll från nöt, revben från lamm, annat lammkött, korvar, kycklinhjärta.Jag tror jag fått med allt nu. En underbart god middag med jättetrevliga brasilianare som var med.

Vi får se var vi äter ikväll när Hasse jobbat färdigt. Imorgon kl 0815 hämtas vi vid hotellet och körs till flygplatsen.

Onsdag 23/5. 09.40

Ja så sitter jag då ensam och övergiven på hotellrummet för Hasse har gått till jobbet. Hihi. Det är ju självvalt.

Hotellutsikt

Igår åkte jag åt er in till sta’n och tänkte åka en sightseeingtur. De har en turistbusslinje där bussarna är specialbyggda så man kan sitta i övre våningen utan tak över huvudet. Bussen kör en rundtur i Curitiba på c:a 2,5 timmar. Den passerar 25 av stadens sevärdheter och man har möjlighet att hoppa av på 5 olika ställen och sedan stiga på igen med en senare buss. De går varje halvtimme.
Jag stannade vid Botaniska Trädgården och gick en skön promenad på en halvtimme. Sedan var det dags att hoppa på nästa buss. Men där hade man spännt upp en presenning som tak på övervåningen. DET var inte kul. För i varje gupp ( det finns många gupp och hålor på gatorna i Curitiba) studsade bussen. Dessutom kör chaffisen som om djävulen låg bakom med blåslampa i baken på honom. Det blev ett jäkla skramlande av metallbågarna som höll presenningen uppe. Det var synnerligen onjutbart och jag blev sur och irriterad. Men såstannade bussen vid Curitibas TV- och utsiktstorn. Det var fanstiastiskt vilka vyer man fick över staden. Den har ju c:a 1,7 miljoner invånare. Nösta buss var öppen på övervåningen och den chauffören körde betydligt lugnare så nu blev det bra och betydligt skönare färd. Då blev Klas lite gladare och turen slutade med en en glad och nöjd resenär.
På kvällen igår var vi ute och åt tillsammans med en kollega till Hasse och dennes hustru och två barn. De hade haft semester i Rio ett antal dagar innan de kom hit. Med var också en annan svensk från Volvo men som nu jobbade och bodde i Curitiba.
Nästa rapport kommer förmodligen i morgon FM vilket väl innebär vid 14-tiden hemma. Vi är ju 5 timmar efter er.

Tisdag 22/5. 09.30

Tyvärr blir det inga foton på ett tag. vi måste ha en dator för det. iPad klarar inte den saken nu.
Igår var jag inne och strosade runt i centrala Curitiba. Det var en upplevelse att åka kommunalt i en stad där de flesta bara talar portugisiska vilket jag definitivt inte gör. Det skapade vissa problem men jag kom både in till centrum och tillbaka till hotellet.

Streets of Curitiba

Här har man inga spårvagnar och ingen tunnelbana men väl ett s.k. BRT (Bus Rapid Transit) vilket innebär att man skapat ett system för transporter lika snabba som en tunnelbana men ovan jord. Jag kan berätta mer hemma om nu någon skulle vara intresserad.

Måndag 21/5. 09.00

Hotellutsikt

Så igår söndag 20/5 kom vi fram till Curitiba där Hasse skall jobba till och med torsdag. Efter 32 timmars flygresa inkl. långa uppehåll i Frankfurt och Sao Paulo kom vi till hotellet 1330 brasiliansk tid vilket är lika med 1830 svensk tid. Vi åkte hemifrån kl 1100 på lördag FM. Hotellet är alldeles utmärkt, staden verkar stor. vädret nu på måndag morgon är mulet men solen är på väg att titta fram. Hasse har just åkt iväg till jobbet och jag har hela dagen för mig själv. Får se vad jag skall hitta på. Portugisiska är inte lätt att förstå och det verkar inte som om så många pratar engelska här. Men jag skall väl försöka mig på att åka kollektivt. Det kan bli spännande.
Tack vare internet kan jag läsa GP även här och lyssna på svensk radio. Om vädret blir för trist kan jag också se på inspelade TV-program lagrade på servern hemma. Hoppas bara att vi inte får strömavbrott i Lycke. Det skulle påverka oss i Brasilien….hihi