Lanzarote

Hotell Volcan

Nu finns det lite bilder i fotoalbumet också…

Fredag
Hemresa relativt tidigt. Vi hann äta en god frukost och sedan packa det sista innan bussen hämtade oss 0940. Flygresan hem gick bra och vi landade drygt en halvtimme försenade. En mycket lyckad resa på ett fantastiskt hotell och med ett bra väder.

Torsdag
Hasses födelsedag. En dag då vi stannade i Playa Blanca. Vi kom på att vi kanske skulle ta färjan över till Fuerteventura. Vi tog en snabb promenad på 40 minuter till färjan som avgick precis när vi kom fram. Jaha då återstår bara att äta lunch på strandpromenaden och sedan i sakta mak ta sig tillbaka till hotellet. Där utnyttjade vi soldäcket och poolen. När vi sedan kom in på rummet hade även Hasse uppvaktats av hotellet med skumpa och tårta.
Hotell Volcan

Så det mumsade vi på innan vi gick ut och soldae igen. Vi hade tänkt oss en fantastiskt middag för en födelsedagspresent vi fått. Ja fantastisk blev det men mer fantastiskt underlig än fantastiskt god. Först en gazpacholiknande soppa överarbetad med en stor räka hånga på ett rundat bakverk som innehöll ett pyttelitet ägg och en hårdtorkat skinkbit. Ioch för inte illasmakande men en speciell kombination. Som varmrätt blev det tonfisik med ren soja som sås och inga tillbehör. Tonfisken var jättefin men smaken av sojasås förstörde den tyvärr fullständigt. Desserten var god. Vinet var underbart.

Onsdag
Denna dag hade vi bokat en ubåtsfärd. Ja först blev det en timmes bussresa för att åka runt och plocka upp alla som skulle med till ubåten. När vi kom fram till marinan där ubåten låg blev det lite väntan innan vi fick gå ombord. Det var en ny upplevelse att med ubåten gå ner 30 meter under vattenytan och studera livet under vattnet. Många fiskar och några vrak fick vi se innan det var dags att gå tillbaka upp till ytan och återvända till marinan.

Rocka

Tisdag

Den stora dagen började med ett härligt uppvaknande för Klas då han blev serverad Näs-kaffe på sängen med tillhörande Digistivekex. Senare på fm spankulerades det längs strandpromenaden med tillhörande vätskekontroller.

Efter återkomst hem till hotellet och lite solbadande fann vi följande present på vårt rum…trevligt!

Skumpa

Senare ikväll blr det nog lite gott att äta också…
Ja det blev det verkligen. Hasse bjöd Klas på födelsedagsmiddag och några vänner hemma hade bett Hasse bjuda Klas på en fin drink innan. Så drink blev det följd av en mycket fin parmaskinka med melon och därefter grillad lammskuldra. Mycket gott tyckte Klas. till detta dracks det en flaska gott Riojavin. Som avslutning blev det kaffe och avec. Någon dessert orkade vi inte med. Mätta och belåtna gick vi till rummet och avslutade kvällen på altanen.

Måndag

Miramar

Idag har vi hyrt bil och kört runt på ön. Vi var bl.a. i nationalparken Timafaya som är ett ganska många kvadratkilometer stort vulkanlandskap. Det kändes som att åka runt på Mars. Här fanns en restaurang som grillade sitt kött på värme som kom ur ett hål i marken. Ganska fräckt att tänka sig att värmen från jordens innandöme grillar maten. visserligen var väl hålet bara c:a 10 meter djupt men grejen är ganska häftig.
Därefter åkte vi vidare på både stora och lite mindre vägar, kollade in playor på västkusten och kom så småningom till en piratborg med vidsträckt utsikt. Därifrån åkte vi vidare till en utsiktspunkt på norra Lanzarote – Miramar del Rio. När vi tittat oss mätta på utsikten var det dags att åka hem igen. Ön är ju ganska liten så det tar inte så lång stund. Vi ville ju komma hem i god till till vuxendagiset med fri bar öppnade. Där häckade vi tills vi sedan gick ut och faktiskt åt en pizza… 🙂

Hamnen

Söndag
Så har det då blivit
söndag morgon eller rättare sagt förmiddag, klockan är 11 och vi har precis ätit frukost. Solen skiner från en molnfri himmel och temperaturen är väl runt 20 grader. Lite svalt men väl cirka 30 grader varmare än hemma. Idag får vi vara försiktiga med solandet för nykokta kräftor är bleka jämfört med vår kraftiga ansiktsrodnad.
Ja det blir väl lite liggande i poolområdet idag men imorgon har vi beställt hyrbil och skall ut och åka runt ön

Hamnen

Lördag
Hejhopp, nu är vi helnöjda! Rummet vi fick från start var inte av utlovad havsutsiktskaraktär..jo ok då om inte träd o buskar vuxit upp de senaste 20 åren och döljt det hela.
En liten klagan för Apollos representant gav oss ett betydligt bättre och större rum.
Annars har vi mest latat oss idag och legat vid poolen. Lite molnigt på fm och halvkallt. Efter lunch sprack det upp ordentligt – sol hela dagen sen dess…så vi har minsann blivit riktigt röda redan 🙂

Nu öppnar snart den fria baren och vi tänker ta oss något gott där innan vi går ut för en bit mat.